5 تحول بزرگ در دنیای متاورس (بخش اول)
در چند دهه گذشته، تغییر به سمت فراجهان به آرامی اتفاق افتاده است. به مدت زمانی که در روز در اینستاگرام یا شبکه های اجتماعی دیگر یا سایت های مختلف می گذرانید فکر کنید. به “آواتار” و نام کاربری که در توییتر ارائه می کنید فکر کنید. اگر کمی به این موضوعات دقت کنیم، متوجه میشویم که واقعا زندگی ما تحت تاثیر این فعالیت ها قرار گرفته و شاید بتوان گفت زندگی بدون این ابزار های بسیار سخت و دشوار و برای خیلی از افراد، ناشدنی است. و این خود یک تحول است!
اما ما با فناوری و تکنولوژی رو به رو هستیم که این تحول را بسیار بیشتر میتوانیم ببینیم و لمس کنیم ، و آن “متاورس” است.
اخیراً شرکتهای معروف و به نام در سطح جهانی گامهای بزرگی، چه آشکار و چه پنهان، برای ایجاد زیرساختهای متاورس برداشتهاند. با افزایش چشم انداز شرکت های ارائه دهنده ، و تغییر سریع این فضا، غیرممکن نیست که این دو فضا به سرعت همپوشانی داشته باشند. فضای حقیقی و مجازی را میگوییم! در واقع، در امار سایت MarTech Alliance دریافتیم که AR/VR/ER در حال حاضر این تکنولوژی توسط 46 درصد از پاسخ دهندگان استفاده می شود، و این امار میتواند امار خیره کننده و البته امیدوار کننده باشد.
با توجه به اینکه غول هایی مانند فیس بوک و مایکروسافت عناصر متاورس را در ساختار مدل های تجاری خود معرفی می کنند، دیگر نمیشود به متاورس فقط به عنوان یک ایده نگاه کرد. بنابراین، برای اینکه بفهمیم این فناوری در چند سال آینده به کجا خواهد رسید، باید ببینیم که این رهبران صنعت در حال حاضر چه میکنند و چه برنامه هایی را برای آینده خواهند داشت.
مارک زاکربرگ در پیامی عمومی اعلام کرد:
“متاورس توسط یک شرکت ایجاد نخواهد شد. این متاورس توسط سازندگان و توسعه دهندگان ساخته خواهد شد که تجربیات جدید و آیتم های دیجیتالی را ایجاد می کنند که قابلیت همکاری دارند و قفل یک اقتصاد خلاقانه بزرگتر را باز می کنند.”
بنابراین، باید ببینیم این بهروزرسانیها چه مزایایی برای مصرفکننده دارد و پیشبینی کنیم که چگونه میتوان آن را در زندگی افراد ادغام کرد.
اساساً، در چند سال اخیر، تغییراتی که در اقتصاد ، امور مالی غیرمتمرکز و حتی NFTها دیدهایم، راه را برای پذیرش و عملی بودن مفهوم متاورس بهعنوان یک کل هموارتر کرده است. اما پیامدهای بزرگی بر روی داده ها نیز وجود دارد، به خصوص اینکه در حال حاضر شرکت ها مجبور هستند از کوکی های شخص ثالث در این فضا دور شوند.
بنابراین، با در نظر گرفتن همه چیز، بیایید وارد آن شویم…
1- مایکروسافت
درست مانند متا، مایکروسافت همه چیز را در هدست های واقعیت مجازی (هولولنز 2 3.5 هزار دلاری)، فضاهای کاری مجازی و آواتارهای دیجیتال به کار گرفته است. این شامل بهروزرسانیهایی برای تیمها و سرویسهای کنسول بازی Xbox، و اعلام یک محصول جدید – “Dynamic 365 Connected Spaces” است.
مایکروسافت همچنین در حال معرفی “Mesh“، یک پلتفرم مشترک برای تجربیات مجازی، به پلتفرم تیم خود است. مایکروسافت همچنین بر روی حالت Together Mode و سایر ویژگیهایی که زندگی کاری را تعاملیتر میکنند متمرکز شده و دارد با جدیت تمام آن را دنبال میکند.
نیکول هرسکوویتز، مدیر کل تیمهای مایکروسافت، توضیح میدهد: «ما در دنیای مجازی با خستگی ملاقات مواجه شدیم.پس از حداکثر 30 یا 40 دقیقه حضور در یک جلسه، بسیار سخت خواهد بود که همچنان درگیر و متمرکز بمانید. آن خستگی اولیه جلسه منجر به حالت Together Mode شد و اکنون مایکروسافت امیدوار است که Mesh بیشتر به کاهش بار شناختی ناشی از تماسهای ویدیویی در طول روز به شما کمک کند.
ویژگی متاورس که بیشتر قابل تشخیص می باشد، آواتارهای سه بعدی جدید است که برای استفاده از آنها نیازی به هدست واقعیت مجازی ندارد. این آواتارها کاربر را در جلسات دو بعدی و سه بعدی نشان می دهند.
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، گفت: «شما میتوانید کاملاً از ما انتظار داشته باشید که کارهایی را در زمینه بازی نیز انجام دهیم.»
اگر Halo را به عنوان یک بازی در نظر بگیرید، میتوانیم آن را به متاورس نیز تشبیه کنیم . Minecraft یک Metaverse است و همینطور Flight Sim. به نوعی، آنها امروز دو بعدی هستند و سؤال این است که آیا اکنون میتوانید آن را به یک دنیای کاملاً سهبعدی ببرید، و ما کاملاً برنامهریزی میکنیم که این کار را انجام دهیم.»
2- شرکت روبلوکس
غول بازی در حال توسعه ابزارهایی برای کمک به پروژه متاورس است و ابزارهایی را معرفی می کند که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که بتوانند از متاورس لذت بیشتری ببرند راحت تر در این فضا حضور داشته باشند. جالب است بدانید که در کنفرانس توسعه دهندگان Roblox 2021، مدیران این شرکت چشم انداز خود را برای ادامه رشد 43 میلیون کاربر فعال از 180 کشور مطرح کردند.
Roblox همچنین اعلام کرده است که توانایی فروش اقلام محتوای تولید شده توسط کاربر را با “نسخه محدود” ارائه خواهد کرد. این بدان معناست که سازندگان میتوانند از فروش اولیه یک کالا، به علاوه فروش مجدد آن کالا به دیگران، درآمد کسب کنند. و این یک خبر بسیار خوب برای تولیدکنندگان محتوا است که میتوانند به راحتی با استفاده از این ابزار ، کسب درامد داشته باشند.
آنها گفته اند:
این موضوع دقیقاً مانند خرید یک کفش در دنیای فیزیکی است که آن را میخرید و از آن برای مدتی محدود استفاده میکنید. شما یا تعداد محدودی از اقلام را میفروشید یا فقط برای مدت زمان محدود، و به دلیل نادر بودن، آنها را نگه میدارید و طبیعی است که ارزش آنها با گذشت زمان افزایش مییابد. با Limiteds، ما آن را ساختهایم تا سازنده اصلی بتواند Robux را هم برای آن فروش اولیه و هم برای فروش مجدد کسب درآمد کند.»
به زبان ساده تر ، برای مثال شما یک محتوایی را تولید کرده اید. شما یک بار این محتوا را به یک شخص میفروشید و مبلغی را بابت این انتقال از او دریافت میکنید. شخص خریدار ، خود نیز آن محصول خریداری شده توسط شما را به شخص سومی میفروشد . با فروش آن ، شما نیز میتوانید در سود سهیم باشید.این موضوع میتواند برای شما یک جریان درامدی فعالی را به همراه داشته باشد.
در مقاله اینده نیز به 3 شرکت دیگر در این زمینه اشاره خواهیم کرد که دارند تلاش میکنند تحولات بزرگی در دنیای متاورس ایجاد کنند.
پیشنهاد میکنیم حتما منتظر مقاله بعدی سایت باشید و آن را نیز با دقت مطالعه نمایید.
منبع : https://www.martechalliance.com/stories/the-6-biggest-developments-in-the-metaverse-space
دیدگاهتان را بنویسید