5 اصل مهم برای طراحی یک متاورس حرفه ای!
در حالی که متاورس، اصطلاحی است که به طرق مختلف و در بخش های گوناگونی نظیر بازی، کسب و کار، فعالیت های اجتماعی و… استفاده میشود و حتی معانی مختلفی به خود میگیرد، نزدیکترین و گستردهترین دید و البته تعریف از متاورس، در مورد تجربه مشترک انسان ها در این فضا است. افرادی که تجربیات خود را در یک فضای سهبعدی همهجانبه، با دیگران به اشتراک میگذارند.
مورگان تاکر رئیس محصولات، موسیقی، برندها و آموزش در Roblox است.
شما با حضور در فراجهانی به نام متاورس، بهجای خواندن منفعلانه کتابهای درسی یا تماشای ویدیوهای مورد علاقه خودتان از فضا های دیدنی و یا تاریخی، فعالانه وارد یک فضای سهبعدی همهجانبه میشوید و شهر و فرهنگ آن را با دوستان خودتان از نردیک برسی میکنید. یا به جای خرید از یک سایت برای انتخاب کفش بعدی خود، وارد یک فروشگاه خرید کفش می شوید، به سرعت کفش های ورزشی مجازی جدید خود را آت طور که دوست دارید شخصی سازی می کنید، آن را می پوشید و میتوانید همراه با دوستان خودتان، یک پیاده روی دسته جمعی را تجربه کنید.
بیشتر بخوانید: ماتورس, تجارت قرن یا حبابی عظیم؟
در اینجا پنج اصل اصلی برای طراحی تجربیات به یاد ماندنی و واقعا همه جانبه وجود دارد که هنگام تصمیم برای استفاده از یک پروژه جدید متاورس، میتواند بسیار مهم و حائز اهمیت باشد.
۱.متاورس با واقعیت شروع می شود…
سپس میتوانید چیزهایی که قبلاً هرگز دیده نشده اند را نیز تجربه کنید. هنگام تصور یک تجربه جدید، متوجه میشویم که بهترین کار این است که واقعیت را بهعنوان یک خط پایه شروع کنیم، سپس فوراً احتمالات را در صورت رفع محدودیتهای مکان و زمان شناسایی کنیم.
به عنوان مثال، هنگام ایجاد مفاهیم برای یک کنسرت، توقف می کنیم و به لحظات بزرگی فکر می کنیم که در دنیای واقعی هیجان ایجاد می کنند. به احساسی که وقتی جامبوترون شما را حتی برای یک لحظه در بین تماشاگران نشان می دهد، فکر کنید. ما میتوانیم آن را بهصورت دیجیتالی بازسازی کنیم، اما چرا در آنجا توقف کنیم؟ چرا مخاطبان را برای نزدیک شدن به هنرمند به روی صحنه نمی برید تا ببیند او چگونه سازهای خود را می نوازند؟ به جای تغییر جلوه های بصری یا قرار دادن قطعات روی صحنه، می توانیم مخاطب را به دنیای کاملاً جدیدی منتقل کنیم، جایی که قوانین گرانش به هم می ریزد و شگفتی و لذت را برای مخاطبان ایجاد می کند. تنها بازآفرینی واقعیت کافی نیست، ما باید از پتانسیل کامل متاورس برای خلق یک لحظه واقعا منحصر به فرد استفاده کنیم.
۲.به کاربران متاورس اختیار بدهید.
سریعترین راه برای خلق تجارب شگفتانگیز و بینظیر، دادن قدرت و کنترل به مخاطب است. بهعنوان طراح، ما اغلب به دنبال راههایی برای ایجاد تجربه «عالی» هستیم، اما گاهی اوقات ممکن است کمی بیروح و غیراصیل به نظر برسد. اگر مخاطب در این فضا، اختیار و آزادی عمل داشته باشد، این تضمین می کند که هر تجربه در این بستر ، میتواند برای آن مخاطب منحصر به فرد باشد.
با شرکتکنندگان بهعنوان ناظران منفعل رفتار نکنید، بلکه به آنها قدرت دهید تا واقعاً در این تجربه شرکت کنند. به عنوان مثال، در طول یک کنسرت، مردمی که تشویق میکنند به عنوان یک جمعیت در حال ایجاد انرژی هستند که میتواند نتیجه یک اجرا را کاملاً تحت تأثیر قرار دهد. برای ما، در کنسرت لیل ناس ایکس، از همان ابتدا مخاطب به عنوان بخشی از اجرا در نظر گرفته شد. در این تجربیات چند حسی، افراد می توانند به روش های جدیدی در یک کنسرت شرکت کنند، بنابراین تجربه جدید آن ها از این فضا، میتواند باعث ایجاد حس خوب و البته استفاده مجدد از متاورس شما باشد!
بیشتر بخوانید: وتامرس چیست؟
۳.گفتن کافیست! به مخاطب نشان دهید.
انسان ها ذاتا موجودات بصری هستند. علاوه بر این، ارتباط شفاهی و نوشتاری میتواند مانعی برای مواجهه با مخاطبان جهانی در متاورس باشد. تجربیاتی که توسط تصاویر به وجود میآیند، به افراد اجازه میدهند بدون استفاده از کلمات با یکدیگر تعامل داشته باشند.
به عنوان مثال، افراد را تشویق کنید تا از آواتارهای خود به عنوان وسیله ای برای بیان و البته ارتباط گیری با دیگران استفاده کنند. با ژست دادن، افراد می توانند تجربیات طنین انداز عاطفی با یکدیگر داشته باشند. به همین دلیل است که برای تجربههای موسیقی، ابزارهایی را برای کاربران ایجاد میکنیم تا برای یکدیگر دست تکان دهند، حرکات رقص را نشان دهند و… سپس کنسرت در مقایسه با اتاقی پر از آواتارهای ایستاده، به محیطی پر جنب و جوش و گویا تبدیل می شود.
۴. بهینه سازی فضای تأثیر عاطفی را فذاموش نکنید.
هنگامی که تجربیات دیجیتال به خوبی ایجاد شوند، می توانند احساسات بسیار قوی مخاطبان را برانگیزند که مغز این تجربیات را به عنوان واقعیت به خاطر بسپارد. در نهایت، با تجربیات مشترک در فضاهای دیجیتال، شما می خواهید تجربیات به یاد ماندنی در ذهن مخاطب ایجاد کنید. این یکی از فرصت های بزرگی است که متاورس ارائه می دهد.
ما در مورد رویدادهای مجازی به عنوان تجربیات زندگی که با دنیای واقعی قابل مقایسه هستند فکر می کنیم. توجه به تأثیر احساسی چیزهایی که طراحی می کنید بسیار مهم است. اما توجه داشته باشید که این بخش، پیچیده ترین بخش ایجاد تجربیات در یک متاورس خوب است. چگونه یک احساس را شناسایی کرده و آن را به صورت دیجیتالی تبدیل می کنید؟ این یک هنری است که باید در آن، تجریبان و نتایج متفاوتی را برای مخاطب رغم بزنید.
هنگام برنامهریزی کنسرت 21 Pilots، به لحظات کلیدی آهنگها فکر کردیم که چگونه با تمرکز بر چیزهای مناسب در زمان مناسب، تماشاگران موسیقی را واقعاً احساسی کنند. به عنوان نمونه، هنگامی که درامر بر طبل ضربه می زد، صحنه امواجی را از میان زمین و به میان جمعیت می فرستاد.
۵.دید قوی، با مشکلات فنی مقابله می کند.
ما هر روز در حال ایجاد زمینه های جدید هستیم، و گاهی اوقات نمی دانیم که آیا ایده هایی که در سرمان وجود دارد از نظر فنی قابل اجرا هستند یا خیر. اما این اشکالی ندارد.
شرکت ها به عنوان معماران متاورس ، مسئول بخش های گسترده ای هستیم. شهروندان دیجیتال، کسانی هستند که این فضا بر پایه آنها استوار است و دوست دارند روایت و زندگی مورد نظر خودشان را بسازند! با به چالش کشیدن وضعیت موجود، و دادن قدرت به کاربر، اطمینان حاصل می کنیم که هر تجربه می تواند به اندازه افرادی که از آن بازدید می کنند منحصر به فرد باشد.
پیشنهاد میکنیم اگر به فکر راه اندازی یک فضای فراجهان یا همان متاورس هستید، این 5 نکته را قبل از هر چیزی مورد برسی قرار دهید، چرا که این موارد، پایه و اساس این فضا خواهد بود و در نظر نگرفتن حتی یکی از این موارد، میتواند منجر به ایجاد مشکلات و البته عدم استقال مخاطبان از متاورس شما شود.
منبع: https://www.coindesk.com
دیدگاهتان را بنویسید