ورود موزه های جهان به بازار NFT و تجریبات مجازی!
موزههای سراسر جهان در حال آزمایش داراییهای دیجیتال و تجربیات مجازی هستند تا کمبود بازدیدکنندگان به دلیل COVID-19 را جبران کنند.
تعداد بازدیدکنندگان در مشهورترین موزههای جهان در دو سال گذشته تا 77 درصد کاهش یافته است و این امر ضرورت بخش فرهنگی را برای تنوع بخشیدن به جریانهای درآمدی خود افزایش داده است.
در حالی که با کاهش محدودیتها، حضور افراد در این موزه ها بهبود مییابد، اما ممکن است ارقام، هرگز به زمان قبل از کووید باز نگردند، زیرا بازدیدکنندگان اکنون میخواهند تجربیات متفاوتی داشته باشند.
برای بقای بلندمدت، موزهها باید به نیاز فزاینده برای محتوای دیجیتال و «تجربههای نزدیکتر به خانه» و «در خانه» پاسخ دهند.
علیرغم اینکه این بازار، بازاری جوان است، فروش NFT در سال 2021 به 24.9 میلیارد دلار رسید، در حالی که سال قبل فقط 94.9 میلیون دلار بود. در بازار هنر، در حال حاضر 5.8 میلیون دلار در هفته برای NFT هزینه میشود، که نشان میدهد این امر به زودی میتواند به راهی پرسود برای موزهها برای تنوع بخشیدن به جریان درآمدشان تبدیل شود.
برخی از موزه ها در حال بررسی این موضوع هستند. موزه بریتانیا اخیراً مجموعههای NFT را با قیمتهایی از ۵۶۶۰ دلار راهاندازی کرد. گروهی از موزههای بزرگ ایتالیا اخیراً NFT شش شاهکار معروف ایتالیایی را با قیمتهای بین ۱۱۴۰۰۰ تا ۲۸۴۰۰۰ دلار منتشر کردهاند.
با این حال، از آنجایی که NFT ها بیشتر به ارزهای دیجیتال شباهت دارند تا بازار هنر، موزه ها اغلب تخصص داخلی برای مقابله با آن ها را ندارند. NFT ها نیز به عنوان بازاری جوان و پرنوسان تلقی می شوند.
بیشتر بدانید: خرید و فروش NFT چگونه است؟
در بازار چین، موزهها از جایگزینی برای NFT در قالب «کلکسیونهای دیجیتال» استفاده میکنند. آنها بر اساس ارز استاندارد قیمت گذاری می شوند (نه ارزهای دیجیتال) و نمی توان آنها را مجددا فروخت، که باعث می شود نسبت به NFT ها کمتر سوداگرانه و “خطرناک تر” باشند.
در ژانویه، شرکت ARTiSTORY، که در برنامههای صدور مجوز IP فرهنگی تخصص دارد، با Dunhuang – یک سایت میراث جهانی یونسکو – برای ایجاد 8000 مجموعه دیجیتالی با هنر دیواری معروف Dunhuang همکاری کرد. بیش از 60000 نفر آنها را برای پیش فروش رزرو کردند و همه آنها بلافاصله بعد از راه اندازی رسمی فروخته شدند.
نمایشگاه های گیمیفی شده نسبت به نمایشگاه های سنتی می توانند مخاطبان گسترده تر و جوان تری را جذب کنند. در گذشته، لوور با نینتندو همکاری داشته است. بسیاری از موزههای دیگر، بازیهای ویدیویی مانند Minecraft را تجربه کردهاند.
ما اکنون شروع به دیدن تجربیات کاملاً بازیسازی شده موزهای کردهایم که چندین فناوری را گرد هم میآورند. شرکت های متخصص این زمینه در حال حاضر با موزهها کار میکند تا تجربیات بازیهای نقشآفرینی همهجانبهای ایجاد کند که در آن بازدیدکنندگان، شخصیتهای یک برنامه را قبل از ورود انتخاب میکنند و برای جمعآوری «خاطرات» دیجیتال در طول مسیرشان از نمایشگاه به چالش کشیده میشوند، که بعداً به مجموعههای دیجیتال تبدیل میشوند.
در سال 2020، ارزش بازار رویدادهای مجازی جهانی 94.04 میلیارد دلار بود و پیشبینی میشود تا سال 2028 سالانه 24 درصد رشد کند. بخش نمایشگاهها با 30 درصد، بیشترین سهم درآمد را به خود اختصاص میدهند.
موزههای سراسر جهان شروع به ارتقا بازی محتوای دیجیتال و مجازی خود کرده اند.
برخی از هیجانانگیزترین نوآوریهایی که در این زمینه خواهیم دید، شامل گشتهای موزه با پخش جریانی زنده است که نمادهای هنرمندان مشهور (مرده یا زنده) را به عنوان راهنما نشان میدهند. با ارائه داستانسرایی عمیقتر، اینها تجربههای جذابتری را در خانه ایجاد میکنند و این است که میتواند دوباره موزه ها را فعال کند و مردم نیز با این جذابیت ها، جذب تاریخ، فرهنگ و تمدن گذشتهشان شوند.
سال گذشته، غرفه چین در نمایشگاه جهانی دبی یک نمایشگاه دیجیتالی همه جانبه را به نمایش گذاشت که تواناییهای فنی شانگهای را به نمایش درآورد و توسط آواتاری به نام ارین ایرنه میزبانی شد. فناوری تشخیص گفتار پیشرفته، درک معنایی و سنتز گفتار به این معنی بود که او میتوانست به شیوهای بسیار دقیق و انسانی تعامل داشته باشد.
برخی متاورس را به عنوان آخرین مرز برای پذیرفتن موزهها میدانند که همه این نوآوریها را در یک تجربه دیجیتالی فراگیر جمع میکند. موزهها، گالریهای مجازی را در متاورس راهاندازی میکنند که به بازدیدکنندگان امکان میدهد NFTها را ببینند و آنها را بخرند، با آثار هنری به روشهای جدید و بدیع تعامل کنند، و در تورهای مجازی، رویدادهای زنده، نمایشگاهها و فروشگاههای NFT نیز شرکت داشته باشند.
طبیعتاً هنوز احتیاط زیادی از سوی بخش فرهنگی در مورد بهترین راهها برای ورود به این حوزه وجود دارد، اما در حال حاضر شاهد پیشروی برخی از آنها در این حوزه ها هستیم.
Musee Dezentral اولین موزه غیرمتمرکز NFT در جهان است که در آن افراد میتوانند «قابهایی» را برای نمایش NFTهای خود خریداری کنند یا آنها را برای نمایش آثار خود به دیگر صاحبان NFT و هنرمندان دیجیتال اجاره دهند.
گالری Serpentine در لندن، اخیراً نمایشگاه چند پلتفرمی از آثار هنرمند آمریکایی KAWS را راهاندازی کرده است که ترکیبی از یک نمایشگاه فیزیکی در گالری، تجربیات واقعیت افزوده از طریق یک پلتفرم طراحی شده برای نمایش آثار دیجیتال و یک نمایشگاه مجازی موازی در بازی بسیار محبوب Fortnite است.
در حالی که همه این نوآوریها در حال حاضر برای بهره وری موزهها آماده هستند تا از آنها استفاده کنند، اما این نوآوری ها باید به شیوهای استراتژیک استفاده شوند تا اطمینان حاصل شود که مجموعههای فیزیکی، مشارکت مخاطبان موجود و برند موزه ارتقا یافته و ساخته شدهاند، نه اینکه به خطر بیفتند.
ییزان او، بنیانگذار و مدیر عامل ARTiSTORY، یک شرکت صدور مجوز IP است که با برخی از موزهها، گالریها، مراکز علمی و کتابخانههای پیشرو در جهان کار میکند. Yizan همچنین به عنوان یک سرمایه گذار و شریک عمومی SIPIC – یک صندوق سرمایه گذاری مستقر در سنگاپور که در هنر و IP فرهنگی تخصص دارد، خدمت می کند.
او اعلام کرده که میتواند در این روند، به کمک موزه ها بیاید و در این مسیر، آنها را راهنمایی و البته حمایت کند.
منبع :
https://fortune.com/2022/04/28/museums-history-gamification-nfts-metaverse-tech-art-yizan-he/amp/
دیدگاهتان را بنویسید