پوشش در متاورس و محدودیت های آن
در مقاله قبل به مقدماتی برای پوشش در متاورس پرداختیم و گفتیم شما مجاز خواهید بود هر آنچه را که دوست دارید انتخاب کنید و بپوشید و به معرفی برخی از شرکت های ارائه کننده لباس در این فضا پرداختیم.
پیشنهاد میکنیم اگر آن مقاله را نخواندید حتما آن را نیز مطالعه کنید.
اما سوال مهم اینجا بود که
آیا هیچ محدودیت برای پوشش ما در متاورس وجود نخواهد داشت؟
در حال حاضر تنها محدودیتهای واقعی برای پوشیدن هر چیزی که میخواهید بپوشید این است که آن طرح مد نظر ، در چه پلتفرمی فابل دسترس است. معمولاً هر کدام از طرح ها ، از فناوری خاص خود استفاده میکنند. اما اکثر طراحان مد دیجیتال امیدوارند که در برخی مواقع فایلهای لباس در بین پلتفرمها به اشتراک گذاشته شود .
در DressX، قطعات لباس از 30 دلار تا بیش از 1000 دلار متغیر است.در دنیای مجازی، نزدیکترین چیز به «کوتور» ممکن است یک NFT باشد، یک نگاه مبتنی بر بلاک چین و متعلق به یک شخص؛ معادل بازار انبوه، اقلام خارج از زنجیره است که میتوانند بیپایان بازتولید شوند.
چگونه تصمیم بگیریم چه بپوشیم؟
اما محدودیتهای اجتماعی که اغلب بر انتخابهای مد در زندگی واقعی حاکم است، هنوز واقعاً در زندگی مجازی تأثیری ندارد.
شما به یک نوع سبک وابسته نیستید ، زیرا می توانید به سادگی آواتار دیگری را در مکانی دیگر بسازید، لباس دیگری بپوشید و زیبایی شناسی خود را به کلی تغییر دهید. شما می توانید هم یک فرد گوچی باشید و هم یک شخص رالف لورن و یا یک اژدهای آتشین با فلس های فراوان. این موضوع در نگاه اول بسیار عالی است اما همچنین دستور العملی میتواند کمی اضطراب هم به همرا داشته باشد. شاید تا آن را تست نکنیم ، نتوانیم خیلی دقیق راجع به آن سخن بگوییم.
این امر مخصوصاً به این دلیل است که ما شروع به گذراندن زمان بیشتری در فضای آنلاین میکنیم، در این صورت، شعبده بازی در بسیاری از خودها و سبکها ممکن است کمتر احساس آزادی کند تا گیجکننده و تجزیه خط بین آزادی بیان و پنهانسازی دشوار باشد. آنچه در حال حاضر شبیه لباس پوشیدن به نظر می رسد ممکن است بعداً عواقبی داشته باشد.
مشکل این است که چیزی در مورد تبدیل خود به یک کارتون وجود دارد، همانطور که اکثر آواتارها اکنون به نظر می رسند. مانند شخصیتهای «Space Jam» و «Who Framed Roger Rabbit؟» ایان راجرز، مدیر ارشد تجربه لجر، سازنده کیف پولهای سختافزاری رمزنگاریشده و مدیر ارشد سابق دیجیتال LVMH، گفت: «همه چیز در حال حاضر آزمایشی است. ما در دوره هجوم طلا هستیم که هر چیزی پیش میرود ، اما خیلی سریع در حال تکامل است. این دنیای جدید و شجاعی است که ما در آن زندگی نکرده ایم.»
این تنها با این واقعیت تشدید می شود که اولین تعامل آگاهانه بسیاری از مردم با زندگی مجازی از طریق بازی است، که اغلب شامل نقش آفرینی می شود – خواه یک نینجا، یک دختر در پریشانی، یک روبات بلوکی یا یک موجود کوچک خرگوش مانند. لباس پوشیدن برای متاورس مانند داشتن یک عروسک از خودتان است که می توانید لباس بپوشید، با این تفاوت که عروسک در واقع از شما جدا نیست. این خود شما هستید!
قبل از لباس پوشیدن فکر کنید!
تقریباً همه ما صاف کردن یا تغییر واقعیت را با نوعی جراحی پلاستیک مجازی که با برنامههای Photoshop و Facetune فعال میشود ، در پلتفرمهایی مانند اینستاگرام و اسنپچت، با فیلترها های مختلف تجربه کردهایم.
خانم شاپووالوا گفت، برای مثال، DressX برای ایجاد یک مورد استفاده جدید برای لباس پیش بینی شده بود – راهی برای اینکه هر فردی در این سیاره بتواند لباس های شیک بپوشد. کاربران میتوانند آن ها را بخرند و سپس عکسی از خود بفرستند که در لباس ظاهر شوند و بتوانند آن را در اینستاگرام یا فیسبوک یا اسنپ چت پست کنند، بنابراین میل به ظاهر شدن در چیزهای جدید بدون نیاز به متوسل شدن به آن را با این تکنولوژی میتوانید تجربه کنید.
خانم شاپووالوا میگوید: «مردم دوست دارند چیز هایی را امتخان کنند که هرگز نمی توانند در دنیای واقعی آنها را بپوشند. در این فرآیند ، “بازی” کلمه عامل است.
در حال حاضر، متاورس هم مکانی است که در آن شما می توانید به شکلی مانند IRL (به نوعی) خودتان را بشناسید و هم مکانی است که می توانید به فرد رویاهای خود تبدیل شوید. این فرصت نهایی برای لباس پوشیدن و میدان مین بالقوه ای برای افشای خودِ ناخواسته است. صرفاً به این دلیل که یک فضای مجازی از برخی محدودیت های زندگی واقعی عاری است، به این معنی نیست که از پیش فرض هایی که همه برای تجزیه شخصیت به ارمغان می آورند عاری خواهد بود!
در واقع، بدون سرنخ های دیگر، مانند حرفه، فضای مجازی اهمیت لباس را بیشتر می کند. خانم گرین گفت: «آنچه می پوشید به هویت بصری شما تبدیل می شود». شلوار جین تکه تکه و تاپ برش یا روپوش های علمی-تخیلی کمانی رنگ یا هودی مارک ممکن است همه کاربرانی باشند که آواتار شما با آنها در ارتباط است و از این رو اولین سیگنال های سلیقه مشترک در آنجا رد و بدل خواهد شد!
همانطور که آقای راجرز اشاره کرد، میتواند به «قبیلهگرایی» منجر شود، درست همانطور که در دنیای واقعی نیز این موضوع را میتوان دید.
اگر این دو جهان به هم پیوستهتر شوند – اگر همانطور که آقای چالمرز گفت، تبدیل به جهانهایی شوند که ما با هم زندگی کنیم – “من فکر میکنم روشی که ما از لباس برای بیان هویت استفاده میکنیم با لباسهایی که در زندگی واقعی میپوشیم قابل مقایسه است.”
اما پائولا سلو، یکی از بنیانگذاران Auroboros، امیدوار است که این روند در جهتی دیگر باشد و عجایب در لباس پوشیدن برای متاورس کاهش یابد و بتوان با این ابزار ، لباس پوشیدن خلاقانه تری را در دنیای فیزیکی تقویت کرد.
پس مراقب نحوه پوشش خود در این دنیای جدید دیجیتالی باشید!
منبع : https://www.nytimes.com/2022/01/20/style/metaverse-fashion.html?searchResultPosition=4
دیدگاهتان را بنویسید