6 مزیت متاورس در دانشگاهها و مراکز آموزشی
باوجوداینکه آینده متاورس برای همه همچنان مبهم است، بسیاری از دانشگاهها و مراکز آموزشی معتبر تلاش میکنند تا از قطار متاورس جا نمانند. آنها آموزشهای حضوری و ویدئویی از راه دور را با فناوریهایی مانند بازیسازی در دنیای مجازی تعاملی، واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی ترکیب کردهاند.
در یکی از مؤثرترین تلاشها تاکنون، 10 دانشکده و دانشگاه ایالات متحده با شرکت فناوری امریکایی متا و پلتفرم واقعیت مجازی ایرلندی Engage همکاری کردهاند تا نسخههای دیجیتال سهبعدی دانشگاههای خود را ایجاد کنند و در متاورس اعلام حضور کنند. دانشآموزان با پوشیدن هدستهای واقعیت مجازی فراگیر مشغول یادگیری خواهند شد.
ما در این مقاله، متاورس و چگونگی تأثیر آن بر سازمانها و جوامع را بررسی کرده و شش مزیتی را که متاورس برای مراکز آموزشی دارد، باهم مرور میکنیم.
1. منابع آموزشی را مقرونبهصرفه میکند
مراکز آموزشی با محدودیت بودجه مواجه هستند و دسترسی به منابع لازم برای یادگیری ندارند. متاورس میتواند به آنها در غلبه بر چنین محدودیتهایی کمک کند.
بهعنوانمثال، دانشگاه فیسک مستقر در شهر نشویل، ایالت تنسی، به دلیل هزینههای بالا و چالشهای تعمیر و نگهداری، اجساد موردنیاز تحقیقات خود را خریداری نکرده است؛ بنابراین دانشگاه اقدام به تقویت برنامه آموزش پزشکی خود با اجساد واقعیت مجازی کرده که جایگزین مقرونبهصرفهتری است.
در آزمایشگاه واقعیت مجازی، قلب انسان را میتوان از حفره قفسه سینه جسد بیرون کشید. این حس را ایجاد میکند که دانشآموزان میتوانند وزن قلب را در دستان خود احساس کنند و آن را بررسی کنند، میتوانند قلب را در ابعاد بزرگتری مشاهده کنند، کلاس دیوارههای بطن را ببینند و لمس کنند و قلبهای مختلف را با هم مقایسه کنند تا نتایج تصمیمگیریهای بهداشتی را که انسانها در زمان حیات گرفتهاند، بررسی کنند. آنها وارد بحث میشوند و در مورد تشخیص درست توافق میکنند.
اجساد مجازی تخریب نمیشوند و نگهداری آنها آسان است. ویژگیهای اضافی، مانند روشهای جراحی و یادگیری مقایسهای بین انسان و حیوانات، میتواند در طول زمان نیز اضافه شود.
2. عملکرد دانشآموزان را افزایش میدهد
آموزش مجازی در متاورس ابزار مؤثری برای نمایش انواع مفاهیم و فعالیتها بهصورت تصویری و گامبهگام فراهم میکند. دانشآموزان نیز فرصت اجرای آنچه را آموختهاند به دست میآورند. اجرای بازیها میتواند مشارکت در فعالیتهای یادگیری را افزایش دهد.
دانشکده مورهاوس دانشگاه آتلانتا بهصورت آزمایشی یک دانشگاه متاورسی را راهاندازی کرده که شامل دورههایی در موضوع تاریخ جهان، زیستشناسی و شیمی است. این دانشکده دریافت که کلاسهای واقعیت مجازی رضایت، تعامل و موفقیت دانشآموزان را در مقایسه با قالبهای سنتی و آنلاین افزایش داده و عملکرد تحصیلی دانشآموزان را افزایش میدهد. بهعنوانمثال، در کلاس تاریخ جهان با استفاده واقعیت مجازی نسبت به همان کلاس که در سال قبل از طریق زوم و حضوری تدریس میشد، 10 درصد افزایش معدل دانشآموزان را به همراه داشته است.
3. تعاملات در دنیای مجازی به دنیای واقعی نزدیکتر است
فضای کنونی اینترنت برای ارسال ایمیلها، انواع فایلها و مستندات از یک کامپیوتر به کامپیوتری دیگر و اصلاح و بازبینی آنها هر دو سو، عملکرد خوبی دارد. اما این برای تعاملات چهرهبهچهره، بهویژه برای بسیاری از افراد مناسب نیست. هرچند، ابزارهایی مانند زوم در حال حاضر امکان مکالمه صوتی و تصویری را فراهم میکنند. اما در رویدادهای فیزیکی، افراد بهسادگی میتوانند مکالمات و ارتباطات راحتتری برقرار کنند.
برخی از دانشگاهها از فناوریهای متاورس برای غلبه بر محدودیتهای اینترنت و ابزار جلسات ویدئویی استفاده میکنند. فناوریهای مرتبط با متاورس، شکاف بین تعاملات واقعی و مجازی را با ارائه امکان تعامل طبیعیتر، پر میکنند.
استادان و دانشجویان دانشگاه شیکاگو و دانشگاه پنسیلوانیا از فضای ملاقات مجازی Gather استفاده میکنند که ویژگیهای تعاملات واقعی را تقلید میکند. شرکتکنندگان آواتارها را ایجاد میکنند و یک نقشه مجازی را که نشاندهنده محیط فیزیکی مانند یک ساختمان است، هدایت میکنند. ویژگی گفتگوی از نزدیک باعث میشود شرکتکنندگان احساس کنند که در کنار سایر دانشجویان و اساتید سالن حضور دارند. شرکتکنندگان محتوای ویدئویی و صوتی شرکتکنندگان نزدیک به خود را میبینند و میشنوند. هنگامی که آنها دور میشوند، صداها شنیده نمیشود و ویدئو ناپدید میشود. برخلاف زوم، کاربران مجبور نیستند در یک مکالمه حضور داشته باشند. آنها میتوانند بهعنوان گوینده یا شنونده بین مکالمات حرکت کنند.
بخش علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه پنسیلوانیا از Gather برای بازسازی لوین هال که محل دپارتمان است استفاده کرد. چیدمان ساختمان مجازی از کلاسهای درس، آزمایشگاهها، آسانسورها، راهپلهها و سایر ویژگیهای سالن لوین تقلید میکند. خانه فناوری ویس، مرکز نوآوری فناوری توسط دانشآموزان، نیز بهصورت مجازی بازسازی شده است.
فضای Gather ظرفیت 200 دانشآموز را دارد و از چندین مکالمه به طور همزمان پشتیبانی میکند. شش فضای مجازی وجود دارد که با شش طبقه ساختمان مطابقت دارد. گروههای کوچک میتوانند به زیر گروههایی تقسیم شوند تا روی فعالیتهای مختلف کار کنند یا در گفتگوها شرکت کنند.
4. آزمایش پدیدههای سخت و دشوار را امکانپذیر میکند
در برخی موقعیتها، یادگیری در محیطهای دنیای واقعی، مانند برخی آزمایشهای شیمیایی خاص و یا یادگیری خلبانی هواپیما، خطرناک است. در چنین مواردی، تجهیزات ویژهای مانند هدست واقعیت مجازی، نرمافزار و دستکشهای ویژه برای پاسخهای لمسی، میتوانند شبیهسازیهای همهجانبهای را از محیطهای واقعی ایجاد کنند. فراگیران احساس میکنند که دنیای دیجیتال واقعی را تجربه میکنند.
این فناوریها میتوانند سناریوهایی را ایجاد کنند که ایجاد آنها در دنیای واقعی غیرممکن یا غیرعملی است.
در دورههای تاریخ حضوری برنامهریزیشده دانشگاه فیسک، دانشجویان با استفاده از هدستهای واقعیت مجازی از رویدادهای تاریخی مهم مشاهده میکنند. آن میتوانند رویدادهایی همچون تحریم اتوبوس مونتگومری، پل ادموند پتوس در سلما، آلاباما، متل Lorraine در ممفیس، تنسی و مرکز خرید ملی در واشنگتن مشاهده کنند.
در کلاسهای شیمی، واقعیت مجازی امکان تجسم نحوه چیدمان اتمها در پروتئین را فراهم میکند. این بینش به تحقیقات دارویی بسیار کمک میکند.
5. دسترسی از راه دور را برای دانشآموزان افزایش میدهد
اختلاف زیادی در حوزه آموزش عالی بین مناطق روستایی و شهری وجود دارد.
در سال 2015 در امریکا، 18 درصد از مردان و 20 درصد از زنان 25 سال به بالا در مناطق روستایی دارای حداقل مدرک لیسانس هستند. درصورتیکه این آمار در مناطق شهری به ترتیب به 32 و 33 درصد میرسد.
فناوریهای متاورس میتوانند این اختلاف را با در دسترس قرار دادن منابع آموزشی برای دانشآموزان از راه دور به حداقل برساند. دانشگاه ایالتی داکوتای جنوبی انتظار دارد که دانشگاه متاورس به دانشآموزان روستایی این ایالت کمک کند.
6. جمعیت جوان را جذب میکند
جمعیت غالب در متاورس عمدتاً کودکان و جوانانی هستند که بیشتر در بخش بازیها فعالیت دارند.
حدود نیمی از بازیکنان Roblox زیر 13 سال و 66٪ زیر 16 سال هستند. به همین ترتیب، دو سوم بازیکنان Fortnite در سال 2021 جوانان بودند. در مقایسه با نسلهای قدیمیتر، این جمعیت بیشتر تجربه محور است و فرصتهای یادگیری جالب و هیجانانگیزی را در متاورس در دسترس خود دارد.
دانشگاهها از متاورس برای جذب آنها استفاده میکنند. مدیران دانشکده اجتماعی دانشگاه اورگان جنوب غربی فکر میکنند که دانشگاه متاورسی آنها استقبال بسیار خوبی برای ثبت نام خواهد داشت. این بدین خاطر است که اکثرا نسل های جوان تر، مانند نسل Z، با فناوریهای واقعیت مجازی بزرگ شده اند.
نسل های جوان علاقه و تعامل بیشتری در متاورس از خود نشان می دهند. در یک نظرسنجی که در مارس 2022 در امریکا انجام شد، 64٪ از پاسخ دهندگان Gen Z به داشتن آواتار دیجیتال و 56٪ علاقه مند به شرکت در یک رویداد موسیقی در متاورس بودند. این نسبت برای کودکان بومی 28٪ و 25٪ بود.
تجربه منحصر به فرد ارائه شده توسط فناوریهای متاورس، مانند واقعیت مجازی، برای نسل های جوان تر جذاب است و میتواند به ابزاری کلیدی برای جذب آنها به دانشگاهها تبدیل شود.
منبع: The Conversation
دیدگاهتان را بنویسید