تجارت متاورسی، نباید ارتباط خود را با واقعیت از دست بدهد.
متاورس، یک فرصت درآمد سالانه 1 تریلیون دلاری، به طور فزایندهای کسب و کارهایی را که به دنبال افزایش رشد در فضاهای مجازی هستند را به سمت خود جذب کرده است.
با شروع فعالیت شرکتهای مختلف در این محیط های مجازی مشترک، چندین مورد از فعالیتهای روزانه ما به صورت آنلاین انجام میشود. به عنوان مثال، ما در حال حاضر فروشگاههای خرید، موزهها، رستورانها، جشنوارهها، کنفرانسها و املاک و مستغلات را در پلتفرمهای مختلف واقعیت مجازی میبینیم که در نهایت درک و تعامل ما با فضای شهری را تغییر میدهند.
با این وجود، این حرکت به سمت متاورس، مستلزم سیاست گذاری عمومی با طراحی مشخص است تا اطمینان حاصل شود که تعامل تجاری با فضاهای شهری مجازی از حریم خصوصی، ایمنی، امنیت و برابری محافظت میکند. این بدان معناست که کسب و کارها باید به طور فزایندهای مسائل مربوط به سیاست های فناوری را که اولویت بالایی در دستور کار تنظیم کنندگان است، در نظر بگیرند، درک کنند و آن ها را اجرا نمایند.
بیشتر بدانید: ضرر 2.8 میلیارد دلاری مارک زاکربرگ!
بسیاری از کسبوکارها قبلاً معادل دیجیتالی خود را در این محیطهای رایانهای ایجاد کردهاند و خاطرنشان میکنند که ممکن است افراد متاورس را به امکانات فیزیکی شهری ترجیح دهند.
در نوامبر 2021، برند نایک، Nikeland را در Roblox افتتاح کرد تا محصولات و لباسهای نایک را به آواتارهای کاربران ارائه دهد. در ژانویه امسال، سامسونگ اولین فروشگاه متاورس خود را در Decentraland، سامسونگ 837X افتتاح کرد.
چندین رویداد مهم نیز به مکانهای مجازی منتقل شدهاند، از جمله هفته مد 2022، دوچرخهسواری تور دو فرانس و جشنواره فیلم ساندنس، که در آن هنرمندانی مانند آریانا گرانده، جی بالوین و تراویس اسکات کنسرتهای مجازی را نیز اجرا کردند.
تور نجومی اسکات که در سال 2020 در پلتفرم بازی ویدیویی Fortnite نمایش داده شد، بیش از 45 میلیون بیننده را به سمت خود جذب کرد.
شرکت سرگرمی دیزنی در دسامبر 2021 به عنوان بخشی از برنامه این شرکت برای توسعه یک پارک موضوعی مجازی، حق ثبت اختراع “شبیه ساز دنیای مجازی” را دریافت کرد.
بیشتر بدانید: درک متاورس از دیدگاهی جدید!
همانطور که این مثالها نشان میدهند، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت توسعهیافته، دیگر در اختیار شرکتهای بزرگ فناوری و علاقهمندان خاص نیستند. این فناوریها در حال حاضر در سراسر بخشها برای غلبه بر موانع فیزیکی و تقویت نحوه تعامل افراد با دنیای اطراف خود استفاده میشوند.
از آن جایی که فناوریهای مجازی در سراسر خانهها، محلهای کار، کلاسهای درس و دیگر جنبههای زندگی روزمره گسترش مییابند،.پتانسیل ارتقای کسبوکارها و خدمات عمومی و گسترش فرصتهای اقتصادی و اجتماعی برای افراد و نهادها را نیز در بر خواهد داشت.
به عنوان مثال، استراتژی متاورس دبی که اخیراً راه اندازی شده است، با هدف ایجاد 40000 شغل مجازی و افزودن 4 میلیارد دلار به اقتصاد دبی در مدت پنج سال خواهد بود.
با ورود کسبوکارها به دنیای مجازی، پرداختن به مسائل کلیدی خطمشی برای اطمینان از اینکه سهامداران در متاورس مسئولانه عمل میکنند نیز ضروری است.
در مرحله اول، شرکتها باید چارچوبهای نظارتی در مورد حریم خصوصی، حفاظت از دادهها و حاکمیت را درک کرده و آنها را بپذیرند. برای دستیابی به پتانسیل کامل این فناوریها، دستگاههای AR/VR/XR به مقدار زیادی اطلاعات در مورد افراد و محیط اطرافشان نیاز دارند تا تجربیات فراگیر و جذابی ارائه دهند.
ثانیاً، باید دقت داشت که ملاحظات ایمنی و امنیتی را بهویژه در مورد احتمال آسیبهای جسمی و روحی، سلامت روان و اعتیاد افزایش میدهند. بنابراین، ایجاد حفاظهایی که از سلامت جسمی و عاطفی کودکان در تجربیات مجازی محافظت کند نیز بسیار ضروری است.
منبع:
دیدگاهتان را بنویسید