متاورس، تجارت قرن یا حباب عظیم؟
شرکت ها برای توسعه حضور در دنیای Web3 عجله بسیار زیادی دارند، اگرچه سودآوری آن هنوز به صورت دقیق مشخص نیست. البته خیلی از این شرکت ها نیز در حال حاضر درآمد های خوبی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از این فضا دارند.
در 28 اکتبر 2021، یک جریان به حرکت در آمد و هنوز در حال چرخش است. آن روز مارک زاکربرگ یک ساعت و نیم در مورد پروژه بزرگ خود برای آینده ارائه کرد: یک محیط مجازی که او از آن به عنوان “متاورس” یاد می کند او آن را “تکامل طبیعی اینترنت” می داند. او برای تاکید بر اهمیت ابتکار خود، سخنرانی خود را با اعلام اینکه شرکتش از آن لحظه به بعد به عنوان “متا” شناخته می شود، پایان داد. حتی او گفت: «با گذشت زمان، امیدوارم به ما به عنوان یک شرکت متاورسی نگاه شود!
این پیام تأثیر عمیقی داشت، آن هم برای محصولی که وجود خارجی نداشت! متاورس در حال حاضر سرمایهگذاریهای میلیون دلاری را جذب میکند. مایکروسافت کمتر از یک هفته طول کشید تا وارد رقابت برای ایجاد محیط کاری متاورس شود و با ارائه آواتارهای قابل تنظیم برای نرم افزار تماس ویدیویی Teams خود، این مسیر را شروع کرد. این شرکت در پایان ژانویه تلاش های خود را با خرید 69000 میلیون یورویی Activision Blizzard، شرکت بازی های ویدیویی، پشت سر پرفروش ترین ها از جمله Call of Duty و World of Warcraft، خودش را برای موفقیت بیشتر تقویت کرد. مدیر عامل مایکروسافت، ساتیا نادلا، این حرکت را “گامی بزرگ” به سوی متاورس توصیف کرد: شرکت خریداری شده، در راستای ایجاد جهان های تعاملی واقع گرایانه است.
بسیاری از شرکت های دیگر نیز به دنبال آن بوده اند. Niantic، Intel و Epic همگی در حال کار بر روی ایجاد متاورس های خود هستند. بازیهای ویدیویی Roblox و Fortnite را میتوان به عنوان شبیه ترین موارد به متاورس توصیف کرد. اپل نیز در حال آماده شدن برای ورود خود به این تجارت است. برندهایی مانند نایک یا گوچی نیز شروع به سازماندهی رویدادها در محیط های مجازی و توسعه سری محدودی از محصولات به طور انحصاری در قالب های دیجیتالی کرده اند.
تب املاک و مستغلات نیز به متاورس رسیده است و شرکت هایی مانند Earth2، Next Earth و Superworld به خرید زمین در متاورس میپردازند. مدارک کارشناسی ارشد و دوره های دانشگاهی متمرکز بر دنیای جدید در حال رشد، ظهور کرده اند. برخی کشورها مانند جزیره باربادوس در دریای کارائیب تصمیم به افتتاح سفارتخانه های مجازی گرفته اند. در ماه مارس، دیسنترالند اولین نمایش مد کاملا مجازی را با نام Metaverse Fashion Week (MVFW) برگزار کرد که شامل برندهایی از جمله Dolce & Gabbana، Tommy Hilfiger و Elie Saab بود.
اما آیا واقعاً با فرصت تجاری قرن، با نام متاورس روبرو هستیم یا این موضوع فقط یک حباب است؟
حتی اگر یک یا چند متاورس توسعه داده شود، آیا مصرف کنندگان مایل به ورود به آنها هستند؟
مانوئل هیدالگو، استاد اقتصاد در دانشگاه پابلو دو اولاوید در سویل و در مرکز سیاست اقتصادی اساد، میگوید: «از دیدگاه اقتصادی، من یک ریسک بزرگ میبینم. «پیش از این، شخصی یک موتور احتراقی طراحی میکرد و سپس برنامههای تجاری مانند اتومبیلها مطرح میشد. اما در متاورس، این فرآیند دقیقا برعکس اتفاق میافتد! اینگونه از است که افراد برای جذب سرمایه، چنین دیدگاهی دارند:” اول به شما میگویم که این فضا چگونه خواهد بود، و سپس، وقتی سرمایهگذاری میکنید، آن را توسعه میدهم! ”
انتظارات میلیونی
این پیام متا بوده است. لورن سولی، معاون شرکت در جنوب اروپا، یک روز پس از اعلام زاکربرگ به EL PAÍS گفت: تحولی که ما ایجاد میکنیم، ممکن است تأثیر بیشتری نسبت به تلفنهای هوشمند در 10 سال گذشته بر زندگی و اقتصاد ما داشته باشد.
زمانی که این سرمایه دار جوان، ایده خود را به دنیا ارائه کرد، بلومبرگ اینتلیجنس تخمین زد که زاکربرگ می تواند تا سال 2024 یک صنعت 800 میلیارد دلاری بسازد، اما تحلیلگران سیتی گروپ با این نظر موافق نیستند: در گزارش اخیر، این گزارش سود بازار را بین 8 تا 13 میلیارد دلار تا سال 2030 تخمین زده است. گارتنر پیش بینی می کند تا سال 2026، 25 درصد از جمعیت، حداقل یک ساعت در روز را در این دنیای مجازی صرف کار، خرید، یادگیری، تعامل یا سرگرمی خواهند کرد. سیتی معتقد است محدوده بالقوه کاربران پنج میلیارد نفر است که بیش از نیمی از بشریت خواهد بود.
بسیاری از کارآفرینان در حال حاضر با آن تحلیل ها موافق هستند. مطالعه Accenture نشان داد که از 4600 مصاحبه با مدیران اجرایی از 35 کشور، 71 درصد از رهبران کسب و کار معتقدند که متاورس تأثیر مثبتی بر سازمان آنها خواهد داشت و اگرچه شش ماه پس از اعلام زاکربرگ، هنوز مطمئن نیستیم که متاورس دقیقا چیست، 42 درصد فکر می کنند که این یک فناوری، یک فناورس پیشگامانه در سطح جهان خواهد بود.
هنوز که هنوز است، هیچ تعریف واحدی از متاورس وجود ندارد، نامی که از رمان سایبرپانک دهه 1990 نیل استفنسون برگرفته از تصادف برفی است. اما زاکربرگ امیدوار است که در این فضا پیروز میشود. همین دو دهه پیش، تلاشی برای آوردن این دنیای مجازی به خانهها وجود داشت، زندگی دوم سرمایهگذاریهای بزرگ و سرفصلهای فراوانی را جذب کرد و اکنون در آرامش است.
این مفهوم شامل ترکیب دنیای فیزیکی و مجازی به روشهای فراگیر، از طریق واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده است. پیشرفت های فنی و اینترنت پرسرعت، تجربه استفاده از عینک های سه بعدی را تا حد زیادی بهبود بخشیده است. دنیای مجازی امروزی هیچ شباهتی به زندگی دوم ندارد. ورود به Meta’s Horizon با عینک Oculus Quest 2 این شرکت، میتواند باعث ایجاد احساس سرگیجه در هنگام قدم زدن در دره به کاربران شود، یا اگر به خورشید بالای چشمانداز نگاه کنند، چشمهایشان را کور کند!
حس واقعیت
برخی از شرکتها روی لباسهای لمسی کار میکنند که فشار را از دیگر آواتارها یا برخورد به اشیاء در متاورس منتقل میکنند. عینک واقعیت مجازی که متا در حال آماده سازی است و در Quest 2 که در حال حاضر با قیمت حدود 300 دلار به فروش می رسد بهبود می یابد، دارای حسگرهای نگاه است. حسگرها با تمرکز بر آنچه کاربر به آن نگاه می کند و کاهش سرگیجه، تجربه کاربر را بهبود می بخشد. آنها همچنین به Meta اجازه میدهند تا دادههایی را در مورد آنچه که توجه کاربران را جلب میکند جمعآوری کند. تشخیص چهره، لب و بدن، هر حرکت کاربر را مشاهده می کند. باید دید که آیا از این اطلاعات برای مقاصد دیگر نیز استفاده خواهد شد یا خیر!
سایر پیشرفت های فنی، راه را برای متاورس هموار تر کرده است. فضای ابری به سرعت در حال گسترش است و به دستگاهها اجازه میدهد بدون از دست دادن قدرت محاسباتی، کوچکتر و کوچکتر شوند. سیستم مالی به لطف ارزهای رمزنگاری شده و توکنهای غیرقابل تعویض یا NFT، روشهای پرداخت دیجیتالی ایدهآل برای این محیطهای مجازی، دستخوش یک انقلاب شده است. متاورس قول می دهد که این نوآوری ها را به سمت استفاده مثبت هدایت کند.
مؤسسه عالی توسعه اینترنت (ISDI) پس از بررسی ادبیات موجود تا به امروز، پیشنهاد می کند که متاورس شامل چهار ویژگی است:
- باید رابط فضایی یا حسی داشته باشد.
- رابط باید به ما دسترسی به یک دنیای همه جانبه را بدهد
- . در آن فضا، آواتار کاربر باید بتواند با سایر آواتارها و محیط آنها تعامل داشته باشد.
- و باید اقتصادهای مجازی بومی وجود داشته باشد. ب
مطالعه بیشتر: متاورس چیست؟
برخی از این عناصر در حال حاضر در بازی های ویدیویی یا فروشگاه های آنلاین وجود دارند، اما تا زمانی که همزمان اتفاق نیفتند، نمی توان آن را چنین تعریف کرد.
خود زاکربرگ در اولین کار این پروژه گفت که آماده شدن کامل آن «سالها، شاید دههها» طول میکشد. برای تولید گرافیک های فراواقع گرایانه و همه جانبه، به قدرت محاسباتی زیاد و تأخیر بیشتری (زمانی که طول می کشد تا داده ها از یک نقطه اینترنتی به نقطه دیگر اینترنت منتقل شوند و برگردند) نسبت به امروز نیاز دارد. ما به زیرساخت ها و محصول های بهتر نیاز داریم.
تا زمانی که آنها وارد شوند، مراحل میانی اجرا را شاهد خواهیم بود. ما از طریق تلفنهای همراه خود وارد فضاهای غیرقابل نفوذ خواهیم شد و محصولاتی را آزمایش خواهیم کرد که چهار شرط مشخصشده توسط ISDI را برآورده نمیکنند، اما به همان اندازه جدید هستند. برخی از روندها قبلاً وارد شده اند، مانند بازی های آنلاین که در آن بازیکنان لباس یا پوست برای شخصیت های خود می خرند و انتخاب میکنند. این یکی از مشاغلی است که پیشبینی میشود ایجاد شود. کاربران نیز مایلند روی شخصیسازی آواتارهای خود سرمایهگذاری کنند.
برای ویکتور خاویر پرز، هماهنگکننده برنامه اجرایی متاورس ISDI، سرمایهگذاریها در این بازار به دو دسته تقسیم میشوند:
1- شرکتهای فناوری بزرگ در حال توسعه سختافزار برای کارکرد متاورس و 2- شرکتهای در حال تولید خدمات برای محیطزیست. برندهای زیادی وجود دارند که به خوبی درک نمی کنند که دقیقا این فضا چیست. و چگونه عمل میکند. آنها می خواهند خود را در آنجا قرار دهند و سریع با آن ارتباط برقرار کنند. شما باید ارزش ارائه دهید. اقداماتی که در حال حاضر انجام می شود در حال حاضر موقعیت یابی برند است. زمان کسب درآمد فرا خواهد رسید.».
شرکت اسپانیایی Virtual Voyagers موفق شده است سری به اولین گروه از مبتکران بزند. در سال 2020، آنها توسط متا برای طراحی محیطی برای میزبانی کنسرت استخدام شدند و به خوبی کار کرد. این نشان داد که مردم می توانند ارتباطات بیش از یک ساعت و نیم را حفظ کنند، البته تا زمانی که این یک تجربه ، یک تجربه اجتماعی باشد!
ادگار مارتین بلاس، مدیر عامل این استارتآپ میگوید که متا متوجه شد که این فعالیتها تعامل بیشتری نسبت به بازیهای ویدیویی ایجاد میکنند. Virtual Voyagers اکنون در حال کار بر روی طراحی متاورس Vodafone است.
غول مد و لباس زارا، مجموعه ای به نام “فیگیتال” یا همان ترکیب فیزیکی و دیجیتالی را راه اندازی کرد که شامل نسخه های واقعی و مجازی لباس ها بود. نایک پا را فراتر گذاشته و کفشهای کاملا دیجیتالی را در قالب NFT به بازار عرضه کرده است.
آنتونیو کالوو، رئیس توزیع و کالاهای مصرف انبوه در SAS توضیح میدهد: «ما میبینیم که شرکتها در بخش خردهفروشی از رویکردهای متفاوتی برای ورود به متاورس استفاده میکنند. برخی در پورتال های فروش خود سرمایه گذاری می کنند، مانند سوپرمارکت های زنجیره ای Mercadona، که در حال سرمایه گذاری در استارت آپ هایی است که در این زمینه در حال توسعه هستند. سایرین در فضاهای شخص ثالث مانند فضای Fortnite قرار دارند و دیگران مانند والمارت، در فناوریهای مختلف مرتبط با NFT، ارزهای دیجیتال یا فناوری بلاک چین سرمایهگذاری میکنند.»
همچنین بخوانید: آیا می توان در متاورس خودرو فروخت؟
عادات جدید
در متاورس، جنبه نسلی نیز وجود دارد. جوانان کاربران اصلی بازی های ویدیویی هستند که عناصر موجود در متاورس را در خود جای داده اند. بومیان دیجیتال، مکانیسم های این محیط های مجازی را بهتر درک می کنند. برای مثال، در فورتنایت، کنسرت هایی با تعداد مخاطب بالا برگزار می شود که با رویدادهای ورزشی بزرگ رقابت می کند. تراویس اسکات خواننده رپ، 12 میلیون بیننده را در طول اجرای یک سکو گرد هم آورد و در روزهای بعد توسط 27 میلیون نفر دیده شد.
اکایتز کانسلا، محقق مؤسسه بین رشتهای اینترنتی (IN3) دانشگاه آزاد کاتالونیا، میگوید بسیاری از افراد نسل من نمیتوانند ملکی بخرند و تصمیم بگیرند که داراییهای متاورس را به دست آورند. وی خاطرنشان کرد: حجم معاملات ملکی در متاورس در سه ماهه گذشته 150 درصد افزایش یافته است.
بر اساس داده های پورتال تخصصی MetaMetric Solutions، تخمین زده می شود که رقم کل معاملات در سال گذشته بیش از 500 میلیون دلار بوده است. کنسلا میگوید: «نسل من که هیچ تجربهای در خرید خانه یا هنر ندارد، متاورس را راهی برای تثبیت خود به عنوان یک طبقه متوسط میداند.
جنبه املاک و مستغلات یکی از بارزترین عناصر این پدیده است. گروهی از کارآفرینان بلاک چین از بارسلونا تصمیم گرفتند تا فضای مجازی خود را ایجاد کنند. آنها میخواهند یک هویت دیجیتال منحصربهفرد ایجاد کنند که به آنها اجازه میدهد نه تنها به فراوردههای خود، بلکه در سایر شرکتها نیز وارد شوند. آنها برای آزمایش نقشه خود، زمین مجازی را در دنیای خود برای فروش قرار دادند. آنها در کمتر از یک ماه بیش از یک میلیون دلار درآمد داشتند!
ما پیشبینی میکنیم که فعالیت اقتصادی ثابتی در متاورس وجود داشته باشد. آلبرتو روزاس، یکی از مدیران اجرایی گامیوم که از بالی اندونزی، مقصدی بینالمللی برای عشایر دیجیتالی شناخته شده است، میگوید در حقیقت، این جهانی است که به موازات دنیای فیزیکی همزیستی دارد و میتوان از راههای بینهایتی برای درآمدزایی از آن استفاده کرد. “شما می توانید برای هر تراکنش انجام شده کمیسیون دریافت کنید. میتوانید لباسها و اقلامی را برای آواتار خود بفروشید، بازیهای انحصاری ایجاد کنید که فقط در صورت پرداخت به آنها دسترسی داشته باشید، یا از طریق تبلیغات در خود متاورس کسب درآمد کنید.»
بیشتر بدانید: پذیرش متاورس توسط سونی برای ارتباط با گیمرها !
اما باید صبر کرد و دید زمان، چه مسیری را پیش روی ما قرار میدهد و آیا متاورس به قطب اینترنت تبدیل خواهد شد، یا یک پروژه شکست خورده نام خواهد گرفت…
شما چه طور فکر میکنید؟
منبع: elpais
دیدگاهتان را بنویسید