درک متاورس از دیدگاهی جدید!
فناوری های اصلی متاورس، یغنیع واقعیت افزوده و مجازی (AR و VR) و واقعیت توسعه یافته (XR)، هر دو چیزهای جدیدی نیستند! در سال 1990، سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده (ناسا) ایستگاه کاری محیطی رابط مجازی (VIEW) را به نمایش گذاشت.
این آژانس VIEW را با مشارکت VPL Research، شرکت VR دهه 1980 که توسط Jaron Lanier تأسیس شد، ایجاد کرد.
این سیستم دارای یک هدست بسیار شبیه به هدستهای واقعیت مجازی امروزی و لباسها و دستکشهای مجهز به حسگر – DataSuit و DataGlove بود.
بازیکنان باید با پوشیدن یک کوله پشتی پر از تجهیزات، آیتم های هدف مجازی را در محیط های واقعی پیدا میکردند. این بازی دارای ویژگی هایی شبیه به بازی Pokémon Go بود.
بنابراین، ایده استفاده از عناصر و محیطهای مجازی برای برنامههای کاربردی و سرگرمی، یک تکنولوژی عجیب و جدید نیست! با این حال، آنچه باعث توجه همگان در جهان شده، این است که فناوریهای مورد استفاده کنونی، در مقایسه با دهههای گذشته بسیار قدرتمندتر، به شدت کوچکتر و بسیار ارزانتر شدهاند. دوران استفاده از کوله پشتی های بزرگ با تجهیزات گذشته است.
همچنین، پشتیبانی از زیرساختها و فناوریهای ارتباطی مانند اینترنت، اتصال بیسیم، موقعیتیابی مکان و سیستمهای ناوبری، برنامههای کاربردی پرداخت مجازی و مراکز داده نیز راه طولانی را طی کردهاند و توانستهاند جای خودشان را بین مردم باز کنند.
بیشنر بدانید: استقبال گیمرهای جوان از متاورس!
-
تعداد زیادی از شرکتها، سالها به شدت روی برنامههای کاربردی مرتبط با متاورس کار کردهاند.
اما اعلامیهای توسط مارک زاکربرگ در جشنواره امسال South by Southwest (SXSW) در ماه مارس، آنها را مجبور کرد تا دانشهای کسب کرده خود را روی میز بگذارند و به سرمایه گذاران ثابت کنند که صرفا از فناوریها و برنامههای کاربردی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی برتر هستند.
زاکربرگ، بنیانگذار و مدیر عامل متا نیز از راه دور در SXSW شرکت کرد تا دیدگاه خود را در جلسه Into the metaverse: خالقان، تجارت و ارتباط ارائه دهد.
فناوریهای مرتبط به متاورس، توجه کسبوکارها و مصرفکنندگان را به خود جلب کردهاند و متاورس از نظر تجاری، بوده و در مراحل خوبی از پیشرفت به سر میبرد.
جف باند، رئیس مشارکت های نرم افزاری Varjo، استفاده از هدست های XR پیشرفته این شرکت را تشریح کرد. آنها همچنین اخیراً پلتفرم Varjo Reality Cloud خود را راه اندازی کرده است که به کاربران امکان میدهد تصاویر مکان را با کیفیت عکس واقعی به هدست های دیگر کاربران پخش کنند.
، تولیدکننده تجهیزات صنعتی برای بازار دریایی و انرژی، اینگونه گفت که “متاورس، ابزاری برای امور بسیار کاربردی است”. وی به مزایایی که اپلیکیشن های VR میتوانند در آموزش و پرورش نیز داشته باشند هم صحبت کرد.
به عنوان مثال، کارآموزان دریایی میتوانند به راحتی با بخش های مختلف کشتی آشنا شوند و اپراتورهای راه دور این فرصت را خواهند داشت تا به طور مجازی عملیات را بررسی کنند.
او همچنین به فناوریهای هم افزایی نیز اشاره کرد و گفت: ما نمیتوانیم متاورس را به عنوان یک موجود واحد در نشر بگیریم. ما باید ببینیم در آینده، چه چیزهای دیگری در فناوریها اتفاق خواهد افتاد.
در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان Google I/O که در 11 مه 2022 برگزار شد، آلفابت نمونه اولیه عینک هوشمندی را ارائه کرد که قادر به نمایش ترجمه مکالمات در زمان واقعی است.
Leslie Shannon، رئیس اکوسیستم و جستجوی روند نوکیا، دیدگاه ارائهدهنده سیستمهای مخابراتی عمدتاً تجاری به کسب و کارها را ارائه داد که زیرساختهای یک متاورس رو به رشد را ایجاد خواهند کرد. او متاورس را «اتحاد دیجیتال و فیزیکی» توصیف کرد.
همچنین او خاطرنشان کرد که اگرچه تغییر نام فیسبوک به متا، توجهها را به سمت متاورس جلب کرد. شانون، AR را بهعنوان توانمندساز اتحاد دیجیتالی-فیزیکی برجسته کرد و گفت که فناوری AR, ماهیت رابطه بین انسان و رایانه را تغییر میدهد. او افزود در حالی که مردم در حال حاضر محدود به نگاه کردن به فضاهای دو بعدی هستند، محیط های سه بعدی، آنها را به طور بسیار موثر به دنیای فیزیکی متصل می کند.
بیشتر بدانید: 9 کشور برتر سال 2022 برای کار در متاورس
او گفت که تمایز بین AR، VR و XR منبع دیگری از سردرگمی است. شانون AR و VR را به عنوان دو انتهای طیفی از ترکیب فیزیکی و دیجیتال در نظر میگیرد و ماهیت طیف را با ارجاع به نمونه اولیه پروتون HTC نشان میدهد. هدست/عینک می تواند از VR به AR تغییر وضعیت دهد و بدین ترتیب طیف را به صورت فیزیکی نمایش دهد. او همچنین خاطرنشان کرد که برای بسیاری از برنامههای واقعیت افزوده، یک گوشی هوشمند برای ارائه لایههای دیجیتال در بالای اشیاء و مناظر دنیای واقعی کافی است.
دهه پیش، بحثی در مورد اینکه کدام فناوری – AR یا VR – از نظر تجاری برنده خواهد شد وجود داشت. او گفت که امروزه این سوال حول ماهیت کاربرد و فناوری متاورس می چرخد و در خال متحول شدن است. VR برای غوطه ور شدن در یک دنیای واقعی ایجاد شده عالی است. AR برای افزودن لایههای هدفمند اطلاعات بر روی اشیاء دنیای واقعی یا مناظر شهری خوب است.
واقعیت های تجاری و واقعیتهای توسعه یافته، اتصال کاربرانی را که میتوانند با داراییهای مجازی یا آواتارها به شکلی همه جانبه تعامل داشته باشند، امکان پذیر می.کند. هر چیز دیگری در این فضا، قابل مذاکره و اجراست و البته به طراحی، هدف و کاربرد محیطها بستگی دارد.
اما در نهایت بدانید که متاورس را باید بهعنوان یک ایده کلی در نظر گرفت، نه یک تعریف مشخص! من معتقدم که هرگونه تلاش برای تعریف متاورس با جزئیات، تنها پتانسیل ایجاد انواع محیط را محدود میکند و بنابراین، ناگزیر فرصتهای تجاری مرتبط از دست خواهند رفت.
گسترش بالقوه استفاده از موارد و کاربردها احتمالاً بیشتر از مجموع اجزای آن است، درست شبیه به روشی که اینترنت نه تنها راه جدیدی برای برقراری ارتباط و انجام تجارت ایجاد کرد، بلکه فرصتهایی را برای طراحی عملیات کارآمدتر و پیادهسازی جدید ایجاد نمود.
اما باید ببینیم با گذشت زمان، میتوانیم به تعاریف مفهومی تر راجع به متاورس برسیم یا خیر…
منبع:
دیدگاهتان را بنویسید