درک تکامل متاورس برای تجارت
اخیراً بحث های زیادی در مورد متاورس وجود داشته است، زیرا شرکت ها سعی می کنند بفهمند که این مفهوم، چه معنایی برای تعامل آنها با مشتریان و کارکنان دارد و چگونه می توانند نام تجاری خودشان را در آن گسترش دهند.
از آنجایی که متاورس، یک مفهوم پیچیده تکنولوژیکی است، اولین قدم در درک تأثیر بالقوه برای هر منظور، تعریف درست آن است. آیا متاورس یک مکان مجازی یا شبکه ای از مکان های آنلاین است که توسط شرکت های فناوری ایجاد و اداره می شود؟ آیا این تجربیات مبتنی بر فناوری است که ما در حال حاضر روزانه داریم که سفرهای فیزیکی و دیجیتالی را با هم ترکیب میکند یا مانند پیشنهادهای مبتنی بر مکان که در تلفنهای ما ظاهر میشوند؟
هر کدام از این دیدگاهها به نوعی صحیح است. متاورس تکرار بعدی (نه نهایی) اینترنت است که در آن، تعاملات انسانی ترکیبی از تجربیات مجازی، زمان واقعی، سه بعدی و فیزیکی خواهد بود. روش های کار، ایجاد، خرید و مصرف ما در حال حاضر به شدت در حال تغییر است و قطعا تاثیر این تغییر، بسبار عمیق تر از تاثیر گوشیهای هوشمند خواهد بود.
وقتی صحبت از بازگشت سرمایه واقعی برای کسبوکارها میشود، باید بدانیم هنوز در مراحل اولیه اجرای این طرح بزرگ هستیم، اما اکنون زمان آزمایش، سرمایهگذاری و نوآوری در موارد استفاده مبتنی بر متاورس است.
بیشتر بدانید: ۷ ان اف تی گران قیمت تا سال ۲۰۲۲
نکته کلیدی برای سازمانها، تمرکز بر نتیجه و هدف کسبوکار برای ایجاد تجربیات جدید مشتریان است، صرف نظر از اینکه آنها به صورت آنلاین یا در فضای ترکیبی دیجیتال-فیزیکی اتفاق بیفتند. در حال حاضر، تمرکز تجاری و رسانهای قوی بر روی پتانسیل های بازاریابی و درآمدزایی متاورس وجود دارد. برای مثال، علاوه بر سرگرمی، سازمان ها ممکن است از متاورس برای بهینه سازی عملیات تجاری و غنی سازی همکاری و تجربیات آموزشی کارکنان نیز استفاده کنند.
همچنین مهم است که ببینیم تجربیات انسانی با قابلیت دیجیتالی چگونه در حال تکامل هستند و انتظار داشته باشیم که برای برنامه ریزی استراتژیک به تکامل خود ادامه دهند. به عنوان مثال، اکثر ما به تعاملات مبتنی بر رابط کاربری مسطح دو بعدی با تبلت ها، تلفن ها، رایانه ها و مانیتورها عادت داریم.
حواس را می توان با رابط های کاربر طبیعی از طریق لمس (هپتیک)، صدا، و حتی تجربیات بویایی درگیر کرد تا تعاملی فراگیرتر برای مخاطبان ایجاد شود. تجربیات میتوانند شامل واقعیت افزوده یا مجازی (AR/VR) برای تقویت یا ایجاد قابلیتها یا روشهای جدید برای تعامل باشد. نتیجه این امر، تجربهای است که رابطهای بصری، طبیعی و سنتی را ترکیب میکند و تجربهای چندحسی را امکانپذیر میکند.
اما وقتی صحبت از تعامل واقعی انسان و ماشین می شود، هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری و تجربه های جدید داریم. تجربه کاربر و مهارت های طراحی رابط کاربری، در شرف تغییرات اساسی هستند. در نهایت، تجربه کاربر از این فضا، باید همراه با احساس اعتماد، امنیت و حفظ حریم خصوصی باشد.
نکته جالب در مورد متاورس این است که فناوری هایی که از آن پشتیبانی می کنند، جدید نیستند! بلکه فقط نسخه به بلوغ رسیده ای هستند که در دسترس تر و مقرون به صرفه تر خواهند شد. طرحنویسی مشارکتی، یک روش مؤثر برای برنامهریزی و طراحی هنر ممکن برای اجرا در این فناوری جدید است. این فرآیند شامل نگاه کردن به هر لحظه از سفر کاربران است تا ببینیم تجربه انان در حال حاضر چگونه است و فکر کنیم که چگونه فناوری سه بعدی و فضایی جدید میتواند آنها را بهبود بخشد!
به عنوان مثال، به کاربری فکر کنید که با مرکز تماس پشتیبانی مشتری تماس می گیرد. مشتری طراحی خدمات پشت صحنهای را که در آن تجربه انجام میشود، از منوی تلفن گرفته تا پخش موسیقی و مکالمه با نماینده خدمات مشتری، نمیبیند. همه این عناصر سال ها یا حتی دهه ها پیش طراحی شده اند، و اکنون ممکن است تأثیر زیادی بر رشد برندهای تجاری داشته باشند که البته، نوع استفاده از این ابزار، با زمانی که برای اولین بار راه اندازی شدند، بسیار متفاوت است.
طراحی طرح مشارکتی، نگاهی تازه به تجربه برای درک احساسات مشتری یا کارمند در مورد برند در حین حرکت در فرآیند را به ارمغان می آورد. برای مثال، زمانهای پشت خط ماندن طولانی بر دیدگاههای مشتریان نسبت به برند تأثیر منفی میگذارد، در حالی که تعاملات سرعتی، باعث امیدواری و البته اعتماد بیشتر مشتریان شما میشود.
بیشتر بدانید: اهمیت تکنولوژی VR در متاورس
با بررسی مجموعه فناوری، فرآیندها و آموزشهایی که این تجربه را ایجاد میکنند، برندها میتوانند زمینههای بهبود را شناسایی کرده و تجربه بهتری برای مشتریان و کارمندان در طول سفرشان در متاورس ایجاد کند تا آنها تصور مثبتی از این برند داشته باشند به طرفداران وفادار تبدیل شوند.
به طور فزاینده ای، تجربیات متاورس راه حل هایی را برای این چالش ها ارائه می دهد. به عنوان مثال، یک مشتری میتواند با یک مدل سهبعدی محصول از طریق پورتال، با شرکت تعامل داشته باشد تا قبل از صحبت با نماینده اصلی و نهایی شدن سفارش، مشکلات احتمالی را برسی و مشخص کند. سپس کارمند میتواند همان مدل محصول را ببیند تا مشتری را در یک فرآیند عیبیابی که راحتتر و مؤثرتر از یک مکالمه تلفنی استاندارد است، راهنمایی کند.
-
حل چالش ها از طریق تجارب و تعاملات فراجهانی
علاوه بر بهبود تعاملات خدماتی برای مشتریان و کارمندان، راهحلهای مبتنی بر متاورس میتوانند از آموزش مؤثرتر، خدمات میدانی و فروش نیز پشتیبانی کنند. به عنوان مثال، در بسیاری از صنایع، شرکت ها در حال آماده شدن برای از دست دادن بخشی از نیروی کار در سن بازنشستگی خود هستند و این کارکنان احتمالاً مقدار زیادی از دانش سازمانی را با خود خواهند برد! چگونه این کسبوکارها میتوانند به طور مؤثر، آن دانش ضمنی را جذب کرده، آن را سازماندهی کنند و به کارکنانی ارائه کنند که برای کارآمدتر شدن به آن اطلاعات نیاز دارند؟
تجربیات مجازی و افزوده شده با استفاده از هدست ها، مدل های سه بعدی و بازخورد لمسی، به جذب، حفظ و به اشتراک گذاری آن آن دانش،بدون تکیه بر تعاملات آموزشی خسته کننده کمک می کند. استفاده از واقعیت مجازی برای اهداف آموزشی، به کارکنان کمک می کند تا 75 درصد دانش بیشتری را کسب و حفظ کنند.
یک تکنسین خدمات، پس از آموزش میتواند با دسترسی به نمودارهای محصول، راهنمای نصب و راهاندازی راهنما، و کسب سایر تجربیات، کارآمدتر فعالیت داشته باشد. همه اینها میتوانند زمان تماسها را کاهش داده، رضایت مشتری را افزایش دهند و باعث حفظ کارمندان شوند.
درک چگونگی استفاده حداکثری از متاورس ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما باید به دست روی دست گذاشتن پایان داده و آزمایش را شروع کنید!
منبع:
دیدگاهتان را بنویسید